Thursday, November 15, 2018

BBM 3410/18: CARA HALAU SEMUT KELUAR DARI BALANG GULA

Tips dari mak kesayangan aku.

semut ni kalau dengan gula dah macam kawan baik dah aku rasa. mesti semut tu akan muncul kalau ada gula. haih . kadang pelik jugak macam manalah boleh masuk dalam balang gula.

Jadi bila dah ada semut mesti kita rasa macam nak buang semua gula tu. sebab tak kan nak kutip sekor-sekor kut kan.

ha mai sini aku bagi tahu macam mana mak aku buat kalau ada semut dalam gula.

bunga cengkih !!

mesti dekat rumah masing-masing ada bunga cengkih ni kan . tak banyak pun guna nya.

ambil dalam 3-5 biji bunga cengkih tuu letak je dalam balang gula.

pastikan buka lah penutup dia .

dalam tak sampai setengah jam, tengoklah bertempiaran semut tu lari dari balang tu.

jangan risau kita tak membunuh. sebab semut tu tak mati dia cuma keluar je dari balang tu. heee .  mudahkan ?






nilah bunga cengkih yang aku cakap tadi.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.